کد خبر 1247483
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۲

به گزارش مشرق محسن صمیمی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: سیما تیرانداز در دو سریال شبکه خانگی دراکولا و تلویزیونی دودکش با دو نقش متفاوت از یک همسر ظاهر شده است.

نقش اولش زن ندید بدیدی را نمایش می‌دهد که از قِبَل دله بازی های ‌شوهرش از نداری به یک زندگی لاکچری رسیده و کار به جایی رسیده که الان شوهر خود را نیز نمی پسندد. دقیقا عنصر اجتماعی «پرمصرف بی مصرف» که عنصر پرمدعا بودن نیز چاشنی آن شده است.

نقش دوم اما در سریال دودکش است و زنی را نشان میدهد که در تمام سختی ها و و بالا پایین زندگی کنار شوهرش بوده و هروقت هم به قول خودشان در آمپاس گیر می کنند، با دلگرمی دادن به شریک زندگی اش تلاش میکند که در رهاسازی خانواده از آمپاس همراه و همدل شوهرش باشد.

اینکه مهران مدیری سعی دارد طبقه ای از مرفهین و خاستگاه اجتماعی و طبقاتی آنها را نمایش دهد امری پسندیده است ولی اشکال طنز مدیری این است که هیچگاه درمانگر نیست و صرفا درد را نشان می دهد.

مشکلاتی که عفت در دودکش با آن درگیر است یک واقعیت اجتماعی است و واقعیت این است که کنش و واکنش او نسبت به این مشکلات که عمدتا اقتصادی است، طرز مواجهه یک بانوی اصیل ایرانی با مشکلات خانواده را که برخاسته از فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی است نمایش می‌دهد.

رویکردی که کم کم از فضای سبک زندگی ایرانی اسلامی رخت برمی بندد و زن را تبدیل به عنصری می کند که اگر مثل مینا شرافت به مکنت برسد عنان از کف می‌دهد و به ستون خانواده یعنی مرد می‌تازد و اگر به مکنت نرسد نیز عقده و کمبود را به خانواده و جامعه پمپاژ می‌کند.

سریال دودکش اما قالب هوشمندانه ای برای نقد وضع موجود در کنار ارائه راهکاری نه برای مسئولین بلکه برای مردم برای حفظ ارزش‌های انسانی و الهی در این وضع نابسامان است که مسلمان سخت می تواند مسلمانی اش را نگه دارد.

در روزگار «مینا شرافت» ها «عفت سوزنچیان» باشیم.


در روزگار مینا شرافت ها، عفت سوزنچیان باش

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    3 13
    یعنی سطح فرهنگ ما دودکشه واقعا؟
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    2 25
    تو فیلم مدیری رو با فیلم دودکش مبتذل مقایسه میکنی؟! برا جذب بیننده ادبیات مبتذل زیر شلواری همجنس‌بازی و .... در دودکش ۲کاملا مشخصه
    • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      6 1
      چرا چرت و پرت میگی.برو بگیر بخواب عموجون.
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      8 0
      طنز قوی و حرفه ای در ساختار فیلم و سریال سازی مهران مدیری، به پایان رسیده....مدیری و مجید صالحی و عطاران و دهها طنز نویس دیگر، همه در یک سطحند...حرفی ندارند و فقط سرگرم کننده اند
  • یلدا IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    13 1
    عفت نقش خوبی است
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    2 1
    چه جالب، متحول شدم، بروم و توبه کنم و سریال های صدا و سیما را ببینم
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      2 0
      نه شما برو هموني كه به ذاتت سازگارتره ببين!
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    اینا همش نقشه انقدر پول از قبل فیلم بازی کردن دارن که تو زندگی غیر فیلمشون بیشتر از یک مدل خودشونو نمایش بدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس